Bloggintresserade

lördag 3 december 2011

Var det bättre förr?

Idag när jag letade efter min mammas gamla korv recept (äldsta dottern ska göra korv i morron) hittade jag min mormors handskrivna recept samling från 1921 och jag tyckte att reglerna på första sidan var så fina att jag vill delge er dem!

KÖKSREGLER.
Var ren om dina händer, håll allt omkring dig rent
se till att du använder allt vartill det är ment.
Var flitig, sparsam, punktlig, ordentlig, rask i allt
varmt vatten låt ej fattas ej häller vatten kallt.
Förrän du börjar koka ha klart allt tillbaka....
Salt, socker, gryn, mm med sked du taga bör
och ej med egna nypor som mycket annat rör
Du alltid ska med grytlapp vart kokkärl fatta må
låt aldrig något sådant tomt kvar på spisen stå
Blir någor spillt på spisen upptorka genast allt
Lägg upp vad du har lagat så fint du kan och rätt
och på sin plats tillbaka var sak begynnet sätt.

Upptäckte nu när jag "översatte" att det ska rimma också, men jag får inte ihop det helt...kanske någon annan kan? Visst är det lite roligt.

1 kommentar:

Lotta sa...

Vad roligt att hitta sånt i gömmorna!!